6 tips voor versturen van responsive nieuwsbrieven

48% van alle e-mails wordt geopend op mobiele apparaten

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat e-mails steeds vaker worden gelezen op mobiele apparaten. Het Amerikaanse onderzoek van Knotice toont aan dat 48% van alle e-mails op een tablet of mobiele telefoon worden geopend. 31% hiervan wordt geopend op een smartphone.

Met de huidige groei van mobiele gebruikers mag worden verondersteld dat in 2014 meer dan de helft van alle e-mails op mobiele apparaten wordt gelezen.

Toename van het lezen van e-mails op mobiele apparaten
Percentage van gelezen e-mails op mobiele apparaten. Bron: Knotice

Opmerkelijk is ook dat wanneer een e-mail eenmaal gelezen is op een mobiel apparaat, deze nauwelijks nog wordt gelezen voor de tweede keer op een desktop. Slechts 1,5% heropent de e-mail. Waarschijnlijk om uitgebreid de e-mail te beantwoorden.

E-mailmarketing meest aantrekkelijke kanaal voor commerciële boodschappen

Uit het Nederlandse onderzoek van Blinker wordt aangetoond dat 68% van de ondervraagden commerciële berichten het liefst ontvangt per e-mail. 70% geeft aan ook daadwerkelijk wel eens iets te hebben aangeschaft na ontvangt van een commerciële e-mail of nieuwsbrief.

Hoe wordt e-mail door consumenten gebruikt?

Uit hetzelfde onderzoek van Blinker blijkt dat 26% van de ondervraagde e-mail gebruikt voor persoonlijke communicatie. Maar liefst 39% geeft aan e-mail te gebruiken voor commerciële boodschappen als nieuwsbrieven, reclame en communicatie met webwinkels.

Verdeling voor welke doelen e-mail wordt gebruikt
Verdeling van doelen waarvoor e-mail wordt gebruikt. Bron: Nationaal E-mail onderzoek 2013 (Blinker)

Tot slot is het aardig om te vermelden dat het lezen van e-mails het eerste communicatiekanaal is dat wordt geraadpleegd als men wakker wordt. Op de tweede plaats staat Whatsapp. Deze laatste wordt vooral gebruikt onder jongeren.

Conclusies

Het blijkt dat e-mailmarketing nog steeds een veelgebruikt kanaal om in contact te blijven met je doelgroep. Echter verschuift het lezen van e-mail in rap tempo naar mobiel. Bijna de helft van alle e-mailgebruikers leest zijn e-mail op mobiele apparaten als smartphone of tablet. 39% van de e-mailgebruikers ontvangt commerciële berichten het liefst per e-mail. Het is dus van belang dat email dat wordt verstuurd leesbaar is op mobiele apparaten. Tablets kunnen over het algemeen goed overweg met een standaard e-mail, maar mobiele telefoons niet. Een responsive emailbericht biedt uitkomst.

Waar moet je op letten met e-mailmarketing?

Ondanks dat het een veelgebruikt kanaal is, laten de meesten kansen liggen. Namelijk, de nieuwsbrieven zijn niet voldoende afgestemd op mobiel gebruik. Het is natuurlijk vreemd dat de meeste nieuwsbrieven niet of nauwelijks te lezen zijn op smartphones, terwijl dit juist een steeds vaker gebruikt apparaat is om e-mails te lezen. Wil je als organisatie gebruik blijven maken van nieuwsbrieven? Dan dien je je e-mails responsive te maken. Hierdoor wordt de nieuwsbrief zowel op de desktop als op een mobiel apparaat gelezen.

6 tips voor het versturen van responsive nieuwsbrieven

  1. Neem bij het ontwerpen van een nieuwsbrief de smartphone als uitgangspunt en test het op leesbaarheid.
  2. Vermijd te veel afbeeldingen. Deze worden niet altijd standaard getoond.
  3. Gebruik een grote lettertype. Een klein lettertype is lastig leesbaar op het scherm van een smartphone.
  4. Plaats de meest interessante artikelen bovenaan. Dit nodigt uit tot lezen.
  5. Maakt tekstlinks en buttons zodanig klikbaar dat de lezer met zijn vinger hierop kan klikken.
  6. Houdt de responsive nieuwsbrief simpel en rustig. Vanwege het kleine scherm kan te veel aan informatie overweldigend zijn.

Interessante links over e-mailmarketing

http://www.emailmonday.com/mobile-email-usage-statistics

http://www.emailstats.nl/email-marketing-statistieken-mobiel

 

 

 

 

 

× Hoe kan ik je helpen?