Als je geregeld naar radio 1 luistert, dan heb je de commercial van Irish beef onlangs vast wel gehoord. Barbekip? Of barbekoe! Een radiocommercial waarbij het eten van Iers rundvlees wordt gepromoot. Men legt tijdens de commercial flink nadruk op twee niet-bestaande woorden: barbekip en barbekoe. Een slimme contentstrategie?
Zelfbedachte woorden goed voor vindbaarheid in zoekmachines
De radiocommercial van Irish beef is opvallend vanwege het gebruik van twee niet-bestaande woorden: “barbekip” en barbekoe”. Beide woorden zijn een subtiele verwijzing naar het woord “barbecue”. Leuk bedacht en slim. Niet alleen omdat de woorden tijdens de radiocommercial de aandacht weten te trekken en blijven hangen, maar ook omdat de woorden vrij uniek zijn wat goed is voor de vindbaarheid van de eigen website in zoekmachines als men naar aanleiding van de radiocommercial er op zoekt.
Irish beef weet op deze manier een handige relatie te creëren tussen een radiocommercial en zoekmachines. Immers, iemand die zoekt op barbekip of barbekoe komt al vrij snel op de website van Irish beef terecht.
De kracht van herhaling
De marketingcampagne van Irish beef geeft aan dat je met creatieve marketing je offline en online kanalen met elkaar kunt verbinden. Gebruik in je marketingcampagne unieke of zelfbedachte (zoek)termen. Door herhaling van je campagnes zullen deze zoektermen worden onthouden en gebruikt. Op straat. Maar ook in zoekmachines. In dit geval barbekip en barbekoe. Een toppositie in Google wordt hierdoor kinderlijk eenvoudig.
Social media
Niet alleen scoort Irish beef goed in zoekmachines, maar ook op Facebook. De fanpage die nog maar sinds maart 2013 bestaat heeft inmiddels bijna 15.000 volgers. Dagelijks komen er nog steeds flink wat fans bij. Niet alleen is er sprake van een sterke toename van fans, ook zijn deze fans behoorlijk actief op de Facebook fanpage van Irish beef. Bijna dagelijks worden nuttige gerechten geplaatst waar veelvuldig op gereageerd wordt.
Ondanks een vrij eenvoudige radiocommercial lijkt de insteek van barbekip en barkoe eentje die effectief bijdraagt aan de naamsbekendheid. Er lijkt een goede kruisbestuiving te zijn tussen offline en online marketing waarbij goed aandacht is besteed aan de contentstrategie.
Door gebruik te maken van niet-bestaande en opvallende termen als barbekip en barbekoe is de site van Irish beef goed vindbaar in zoekmachines. Door actief gebruik te maken van social media worden bezoekers op Facebook geactiveerd om naar de site van Irish beef te gaan. Al met al een mooi voorbeeld van slimme contentstrategie.