Wat hebben mindfulness, interne communicatie en thuiswerken met elkaar te maken? Misschien wel meer dan je denkt. Want elke organisatie is gestoeld op communicatie onderling. En de manier waarop we communiceren verandert snel. Niet zozeer qua inhoud, maar het zijn vooral de nieuwe communicatiemiddelen die we gebruiken. Het continue ‘online’ zijn levert stress en moet snel de kop in worden gedrukt om ziekteverzuim en uitstroom tegen te gaan. Tijd voor ontspanning: mindfulness op het werk. (Hoe) werkt dat?
Anders communiceren door thuiswerken
Op het moment van schrijven is er sprake van een lockdown. Het COVID-19 virus dwingt ons tot thuiswerken. Ons werkcontact verloopt grotendeels via Zoom en Teams. Fysiek contact is er bijna niet meer bij.
Er is merkbaar gemis aan contact door het niet meer rondbrengen van een drankje naar de bureaus van collega’s en het “gewoon” even bijpraten. Ook het niet meer kunnen rondhangen in de pantry of het keukentje onderbreekt de broodnodige stroom van interne communicatie, zowel van formeel als informeel karakter.
Kennis delen over wel/niet verhuizen, nieuwe klanten, klagende leveranciers, het inhuren van nieuwe medewerkers en niet te vergeten de voetbaluitslagen. Kortom, we missen onze sociale communicatie. Maar ook is het belangrijk om onze zakelijke communicatie te structureren in deze tijd. We zoeken dus naar een fijne balans in zakelijke en sociale communicatie zonder dat dit stress oplevert. NetRespons helpt met slimme alternatieven, bijvoorbeeld met Mindfulness oefeningen voor medewerkers.
Mindfulness oefeningen op het werk
Een middelgrote zorgorganisatie merkte de behoefte aan contact en het delen van kennis tussen zorgmedewerkers. Niet alleen de snelle veranderingen op het gebied van corona maatregelen verhoogde die behoefte, ook het vaker wisselen van locaties waar zorg geleverd moest worden. Deze extra mobiliteit en het gebrek aan interactie, leidde tot een soort van eenzaamheid bij zorgprofessionals. Als reactie hierop is toen besloten om Mindfulness oefeningen voor medewerkers te gaan organiseren via online workshops.
Uitnodigingen om deel te nemen zijn verspreid via interne nieuwsbrieven, berichten in de urenregistratie app, berichten op intranet en uiteindelijk ook via WhatsApp groepen.
Een gespecialiseerde coach/trainer heeft een inhoudelijk programma opgezet, waarbij de energiebalans van zorgprofessionals centraal stond. Met een korte theoretische uitleg, zijn vervolgens diverse praktische situaties besproken en oefeningen gedaan. Het opdelen van zorgmedewerkers in diverse breakout groepen verhoogde de interactie en openheid van de deelnemers. Via een korte poll na afloop bleek de ervaring zeer positief te zijn geweest: “opluchting, leuk en inspiratie” waren enkele reacties. Vervolgens is besloten om een serie van online workshops met diverse thema’s te gaan opzetten.
Intern communicatieplan voorkomt uitstroom
Wil jouw organisatie ook de tevredenheid van medewerkers verbeteren? En daarmee het verloop en de uitstroom van collega’s tegen gaan? Probeer dan de interne communicatie te verbeteren op een eigen(tijdse) manier. Met een mix van laagdrempelige activiteiten en de inzet van innovatieve tools, is er in korte tijd veel impact te bereiken. NetRespons kan op allerlei manieren helpen met zowel het opzetten, organiseren en uitvoeren van een intern communicatieplan.
Meer weten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking via 023-5515016, email info@netrespons.nl of via het contactformulier.