Als je regelmatig de statistieken van je website bekijkt in Google Analytics, dan is het je vast niet ontgaan. Google Analytics 4. Het is de opvolger van het meest gebruikte analysepakket. Maar wat is Google Analytics 4 nu precies? En hoe verhoudt deze nieuwste versie zich tot de traditionele versie?
Google’s Analytics wordt door miljoenen bedrijven en websites op grote schaal gebruikt om websitebezoekers en doelen te kunnen meten. Nu met Google Analytics 4 biedt Google een geheel nieuwe versie die heel anders is dan de oorspronkelijke ‘Universal’ Analytics.
- Wat is Google Analytics 4
- De voordelen van GA4
- De nadelen van GA4
- Eindoordeel
Wat is Google Analytics 4?
In oktober 2020 heeft Google de laatste versie van zijn analytische tool uitgebracht. Deze nieuwste versie heet Google Analytics 4. Hiermee heeft Google prioriteit gegeven aan privacy, heeft het voorzien van AI en ‘machine learning’ en heeft het afzonderlijke tools geleverd voor het verzamelen van gegevens en het maken van analyses en rapportages.
Privacy als speerpunt
Google Analytics 4 of kortweg GA4, geeft prioriteit aan privacy. Sommige gebruikers schakelen het verzamelen van cookies uit waardoor bezoeken niet meer gemeten kunnen worden. Dit geeft vervolgens een niet-realistisch beeld van wat er werkelijk op je website gebeurt. Om dit aan te pakken, heeft GA4 een systeem geïmplementeerd dat deze ‘gemiste’ bezoeken voorspelt. Dit gebeurt op basis van BigQuery.
Verder heeft Google Analytics 4 een geheel nieuwe (mobielvriendelijke) UI gekregen en is het systeem nog meer afhankelijk geworden van Google Tag Manager. Wil je bijvoorbeeld doelen instellen, dan zal dit vooralsnog moeten gebeuren in Tag Manager. Hierdoor is het allemaal wel wat ingewikkelder geworden om Google Analytics in te richten. Maar wanneer je naar zuivere data wilt kijken, is dit de moeite waard. En Google kennende, zullen verbeteringen in rap tempo volgen.
Wel of niet overstappen naar GA4
Overstappen op nieuwe software is altijd een uitdaging. In dit geval helemaal omdat je het gevoel krijgt dat je naar een compleet nieuw softwarepakket kijkt. En het is ook geen noodzaak om over te stappen omdat Google Universal Analytics nog beschikbaar is. De vraag is dus ‘Ga je binnenkort wel of niet overstappen op Google Analytics 4? ‘. Om dit te kunnen bepalen lees je eerst de voor- en nadelen.
Voordelen Google analytics 4
AI en machinaal leren
Google Analytics 4 is gebaseerd op AI (artificial intelligence) en ‘machine learning’. Deze twee aspecten maken GA4 tot het beste analytische pakket. Dankzij de AI-mogelijkheden is GA4 nu in staat om de toekomst te voorspellen. Hoewel het nog niet perfect is, kan het wel trends tonen die niet of nauwelijks afwijken van de werkelijkheid. Zo krijg je binnenkort de mogelijkheid om voorspellingen te krijgen over klantgroepen die het meeste opleveren aan inkomsten.
Met de feature AI wordt het bezoekersgedrag logischer en begrijpelijker getoond. Je ziet dus niet alleen informatie per bezoekers, maar meer een gemiddelde van wat er gebeurt op je site. Hierdoor begrijp je groepen gebruikers beter en kun je nauwkeurige en gerichter aanpassingen doen aan je website. Google Analytics 4 houdt nadrukkelijk rekening met zowel desktop als mobiele gebruikers.
Probleem van cookies wordt opgelost
Een ander probleem dat deze nieuwe innovaties oplossen, is het probleem met cookies. Veel gebruikers melden zich af voor cookies, waardoor er hiaten ontstaan in de verzamelde gegevens. Met behulp van de machine learning-functie worden de hiaten in die gegevens opgevuld.
Codeless Tracking
Een van de grote kenmerken van Google Analytics 4 is het codeloos volgen van gebeurtenissen. Je kunt nu gebruik maken van event tracking zonder enige kennis van codering. Bovendien wordt de event tracking in real-time uitgevoerd. Ook wordt het mogelijk om het bekijken van video’s te meten.
App+Web en betere synchronisatie
Voor GA4, om analytics op een mobiel platform uit te voeren, heb je een aparte tool nodig. Maar als je de conversie en de gegevens van zowel de app als de website zou willen volgen, kom je op een dood spoor.
Dit probleem is aangepakt met GA4. Nu krijg je een user tag die je kunt gebruiken om zowel de app als de website te volgen. Deze nieuwe functie van de laatste versie bevindt zich nog in de beta-fase, maar komt binnenkort op het platform.
Een ander probleem dat via GA4 is opgelost, is de mobiele- en websynchronisatie. Bij de vorige versies ontbrak het aan het platform op mobiele apparaten. Maar nu volgt GA4 hetzelfde schema op mobiele apparaten en desktops, waardoor het soepeler en beter werkt op beide platforms.
Nadelen Google Analytics 4
User-Interface
Als je GA al lang gebruikt, wil je misschien niet meteen upgraden naar de nieuwste versie. Je begint namelijk helemaal opnieuw met meten omdat de data anders wordt opgeslagen. Daarnaast is de nieuwe interface behoorlijk anders en dat kan best overweldigend zijn. Je zal tijd moeten nemen om de nieuwe tool onder de knie te krijgen.
Bèta fase
Sommige functies zijn nog steeds in bèta, wat leidt tot een aantal bugs die nog moeten worden gepatcht. Dus, als je moet upgraden, is het het beste om de traditionele GA actief te houden. Op die manier kunt je vergelijken welke het beste werkt.
Eindoordeel
Google Analytics 4 is zonder twijfel een rigoureuze upgrade ten opzichte van het traditionele Google Analytics. Je krijgt een beter beeld van de data en de ‘customer journey’ dankzij de nieuwe technologieen als ‘machine learning’ en AI. De vraag is dus of je wilt of moet overtappen naar GA4? Het antwoord is niet zo eenvoudig en hangt af van je persoonlijke voorkeuren.
Vergeet niet dat Google Analytics 4 nog in de kinderschoenen staat en dat, naast de nieuwe en betere functies, gegevens soms lastig te interpreteren zijn. Ook zijn bepaalde huidige metrics niet beschikbaar. Maar vind je het leuk om nieuwe software te ontdekken en is data-mining jouw ding? Dan is het zeker de moeite waard om het te gebruiken. Maar houd wel je huidige Google Analytics aan.
Hulp nodig?
Wil je hulp bij het inrichten van je Google Analytics. We helpen je graag.