Er was eens…..
… een audioverhaal dat op allerlei apparaten kon worden afgespeeld en waarin door 2 mensen een heldere oplossing werd besproken voor een issue dat ook bij mijn organisatie speelt. Zo zou een zakelijke podcast kunnen worden omschreven. Deze manier van Storytelling en het kweken van autoriteit en vertrouwen bij luisteraars en (potentiële) klanten neemt momenteel snel aan populariteit toe. Mogelijk dat het ook interessant is voor jouw organisatie. Weten hoe?
podcasts opnemen & uitzenden
Een podcast – dat een samensmelting is van de termen iPod en Broadcast – is voor veel organisaties een mooie aanvulling op de reeds bestaande manieren om klantcontact te verkrijgen en impact te maken als betrouwbare kennisexpert. Het is een vooropgezette reeks van opnames met een rode draad die wordt uitgezonden op platforms als Spotify en op de eigen website,. Bijvoorbeeld met klanten die een specifieke situatie bespreken waar jouw dienst of product aan heeft bijgedragen. Of waarmee samen wordt gewerkt om nieuwe oplossingen te bedenken voor actuele issues.
Ik vergelijk een podcast voor ondernemers ook wel met een serie van gesproken en interactieve blogs. Groot voordeel is dat (bijna) overal te besluiten is. In de auto of op een werkplek. Podcasts opnemen en uitzenden is relatief niet duur als je het vergelijkt met andere media. Ook is het maken van podcasts goed planbaar, waardoor het een mooie aanvulling vormt op je content kalender.
Wat heb je nodig?
Naast een doordacht plan met doelstellingen, kosten en planning, heb je het volgende nodig:
- format van je zakelijke podcast: welke thema’s ga je behandelen, wat is het idee en doel erachter, hoe lang duren de podcasts etc.
- opnamefaciliteiten: een vaste plek (eigen studio) of op locaties (mobiele apparatuur kopen of huren)
- enthousiaste en kundige presentatie: vaste of wisselende presentatoren en gasten, eventueel met een korte training ter voorbereiding
- inspirerende verhalen en scripts: bereid de verhaallijn en vragen voor
- publicatiestrategie: kies op welke platforms je vindbaar wilt zijn.
En een no-brainer maar toch zeker ook bij Podcasts een must: contentstrategie. Bij wie wil je de podcasts onder de aandacht te brengen, hoe bereik je de doelgroep en wat zijn de juiste tools. Denk aan een item in een email nieuwsbrief, berichten op jouw social kanalen en website, advertenties, etcetera.
Tools en platformen
Je hebt enkele podcasts opgenomen? Dan wordt het tijd om te ‘broadcasten’! Hiervoor zijn verschillende platformen beschikbaar. Veel gebruikt zijn Soundcloud en Spotity. Deze laatste heeft inmiddels een platform speciaal voor diegene die een eigen kanaal willen opzetten op Spotify: Spotify voor Podcasters. Mocht je zelfs besluiten om een eigen online radiostation te beginnen, dan biedt Shoutcast dé oplossing.
Podcasts laten uitbesteden?
NetRespons helpt je graag met het produceren, publiceren en promoten van je zakelijke podcasts. Want een goed format met laagdrempelig bereik werkt in je voordeel en vormt straks een vast onderdeel van je content- en communicatieplan.
Ook hier: plan vooruit en reserveer tijd, budget en mensen die het gaan (mee hepen) maken.